Pages

Thursday 21 June 2012

Adab Ketika Menerima Berita


1. Tidak semua berita itu harus kita baca dan dengar. Kita perlu baca berita yang penting sahaja dan tidak membuang masa kita. Kita perlu bijak memilih berita yang kita baca. Gunakan “news filter” yang menjadikan iman sebagai sandaran.
2. Tidak terburu-buru ketika membuat tanggapan selepas membaca atau mendengar sesuatu berita. Tetapi kita harus ‘fatabayyanu’ yakni periksa dengan teliti dan perlahan-lahan cuba memahaminya.
Rasulullah SAW bersabda:
التَأَنِيْ مِنْ اللهِ وَ الْعَجَلَةُ مِنْ الشَّيْطَانِ
“Perlahan-perlahan itu dari Allah, sedangkan terburu-buru itu dari syaitan.”
(Musnad Abu Ya'la 7/247 disahihkan oleh al-Bani 4/404)
Imam Hasan al-Basri juga pernah berkata: “Orang mukmin itu perlahan perlahan sehingga jelas perkaranya.”
3. Menjauhkan diri daripada kata pertanyaan yang berbentuk retorik. Tidak semua pertanyaan itu harus dijawab. Kadang-kadang pertanyaan itu adalah untuk menimbulkan keraguan dan perasaan was-was.
4. Menjauhkan diri daripada berita yang memperlecehkan golongan ulamak.
5. Waspada dengan berita yang disebarkan oleh prasangka buruk. Allah menyuruh kita bersangka baik dan menjauhi sikap bersangka buruk.
Allah berfirman:
“Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak menyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa…”
(49:12)
Nabi SAW juga bersabda:
إيَّاكُم والظَّنَّ فإنَّ الظَّنَّ أَكْذَبُ الحَديثِ
“Jauhkan dirimu dari sangka, maka sesungguhnya sangkaan itu paling dustanya perkataan.”
(HR Bukhari)
6. Menjauhkan diri daripada berita yang bersumberkan dari orang yang suka menghasut dan menfitnah.
Ada seseorang telah datang kepada Amirul-mukminin  Umar bin Abdul Aziz, dia menjelaskan tentang kejelekan orang lain, lalu Umar berkata: Jika kamu mahu, kami akan periksa dulu beritamu ini, jika kamu berdusta, maka kamu termasuk di dalam ayat 6 surah Al-Hujuraat (seperti yang di atas) dan jika kamu benar maka kamu termasuk di dalam firman Allah:
هَمّازٍ مَشّاءٍ بِنَميمٍ
“Yang suka mencaci, lagi yang suka menyebarkan fitnah hasutan (untuk memecah belahkan orang ramai)”
(68:11)
Kata Umar, jika kamu mahu, aku maafkan kesalahanmu. Lalu orang itu berkata, aku memilih untuk dimaafkan wahai Amirul Mukminin dan saya tidak akan mengulangi perkataan ini lagi. (Nihatul Arbi fii Fununil Adab 1/347)
7. Menjauhkan diri daripada berita orang yang bercakap tanpa ilmu dan tidak takut dosa.
Orang Islam hendaklah menjauhkan diri daripada membicarakan sesuatu yang dia tidak tahu perkaranya, kerana Allah SWT mengancam orang yang berbuat dan berbicara tanpa ilmu:
وَلا تَقفُ ما لَيسَ لَكَ بِهِ عِلمٌ ۚ إِنَّ السَّمعَ وَالبَصَرَ وَالفُؤادَ كُلُّ أُولٰئِكَ كانَ عَنهُ مَسـٔولًا
“Dan janganlah engkau mengikut apa yang engkau tidak mempunyai pengetahuan mengenainya; sesungguhnya pendengaran dan penglihatan serta hati, semua anggota-anggota itu tetap akan ditanya tentang apa yang dilakukannya.”
(17:36)
8. Menjauhkan diri daripada berita yang disampaikan oleh orang yang fanatik. Kerana orang yang fanatik ini mempunyai bias dalam sesuatu perkara yang disampaikan maka wajarlah bagi kita untuk meneliti dahulu berita yang disampaikannya (tabayyun) dengan cara kita meneliti sumber-sumber lain tentang perkara yang berkenaan itu.
Rujukan:
sumber:cheahmad.blogspot

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...